INTRODUCCIÓ. Sota el convenciment de la importància que l'alumnat esdevingui el protagonista del seu aprenentatge, que tingui un paper actiu, en el seu creix personalment. El professor de música de l’institut Turó d’en Baldiri de Teià, l’Arnald Pannon i jo mateixa, Beth Fornas, vàrem iniciar el primer cicle d’un projecte de l’àmbit artístic per l’alumnat de 1r d’ESO. El procés de creació inicial del Projecte va ser fruit de la voluntat de millora de la nostra tasca docent, amb una dosi d'experimentació i de creativitat. A finals del 1r trimestre d'aquest curs 20-21, d'una conversa entre els professors de música i d'Educació Visual Plàstica es va concretar treballar conjuntament un tema, la percepció (la sinestèsia) i el plaer estètic, d'aquí el nom del nostre Projecte, "Sentir colors, veure sons". D'aquesta manera el Projecte va anar cap endavant i es va anar enriquint a mesura que es desenvolupava, vàrem constatar que era un Projecte amb futur. Per poder garantir aquest futur, caldrà una reflexió d'aquesta primera etapa d'implementació a l'aula i sobre les tasques proposades a l'alumnat. L'objectiu és completar la revisió i consolidar-lo pel curs vinent 2021-22, buscant més entitat pedagògica, com per exemple, amb la implicació d'altres àmbits, com per exemple el lingüístic. INTENCIÓ O PROPÒSIT La finalitat d'aquest escrit és exposar la creació i evolució d'un Projecte que sorgeix de la pràctica, fruit del procés de repensar la tasca docent, sota una voluntat d'afavorir i consolidar l'aprenentatge dels nostres alumnes. Una proposta didàctica que es fonamenta en l'anàlisi i la interpretació de la informació, amb la finalitat de millorar la comprensió i la construcció de significats, l'autoregulació dels aprenentatges gràcies a la discussió en grup i el conflicte cognitiu. Considerem a més, que aprendre ha de ser també una pràctica emocional, no tan sols una qüestió cognitiva i de comportament (Hernández 2002). El contingut escollit com a eix central del Projecte, és l'enriquiment de la percepció de diferents manifestacions artístiques. El punt de partida inicial ha estat investigar i conèixer el concepte de sinestèsia. Sensacions de diferents sentits en un mateix acte perceptiu. Buscant L'activació d'un sentit i estimulant l'activació d'un altre. Per exemple: sentir colors, veure sons. (Delgado Suárez, Jénnifer. «La sinestésia: explosión de los sentidos) El professorat implicat va creure que la realització d'aquest projecte seria un camí adient que engrescaria l'alumnat a experimentar i aprendre des d'una manera més global i fomentant el pensament lateral. PROCÉS SEGUIT Tot projecte ha de passar necessàriament per diferents fases. Hem comprovat que no ha de fer por encetar una nova via encara que hi hagi errors perquè també hi haurà encerts. El procés de millora d’una situació sempre és obert i es caracteritza per ser un procés continu i en espiral. La seqüència de treball del professorat per elaborar el Projecte ha seguit cicles amb l’estructura següent: planificació, actuació/acció, observació i reflexió (Kemmis i McTaggart 1988). Primer cicle del Projecte, correspon al segon trimestre del curs 2020-21, ha implicat un seguit d'accions didàctiques fruit de l'experiència del professorat. Exposem a continuació la planificació i l'actuació acomplertes: La primera idea transmesa a l'alumnat és a partir del vídeo. "Flipar en colores" del programa de TVE REDES del director i presentador Eduard Punset on és analitzat el fenomen de la percepció sinestèsica. Com a primer punt d'experimentació, intuïtiva, es proposa representar gràficament diferents tipus de música. Així com conèixer l’obra i el procés creatiu del pintor V. Kandinsky. Paral·lelament es realitza les audicions de La composició, Sonata 545 1. Allegro de W.A. Mozart per a piano, composició on apareixen moltes repeticions i tres caràcters ben diferenciats, on l'alumnat descobreix per primer cop la composició musical i cerca respostes de què transmet emocionalment, com és l'estructura de la cançó, quins recursos utilitza per mantenir-nos atens i quina història imaginària podria tenir dins d’ella. Un cop finalitzada aquesta part d'anàlisi musical, es va proposar a l'alumnat tot un procés creatiu per representar gràficament tots els elements descoberts en la música. Abans de formalitzar la proposta, va ser molt important tenir clar tots els elements i característiques formals de la peça. Per poder realitzar el producte final de tot el procés, es va treballar, especialment, la competència bàsica 7 - Desenvolupar projectes artístics disciplinaris o transdisciplinaris tant personals com col·lecius, de la Dimensió expressió, interpretació i creació. El resultat final de l'experiència va ser enregistrada audiovisualment. Per completar aquest primer cicle, es va proposar fer una presentació del Projecte a tota la comunitat educativa. Per culpa de les mesures de sanitat, causades per la pandèmia, aquesta presentació ha estat a través de les xarxes socials. Aquesta presentació consta de dues parts, un vídeo on l'alumnat explica la seva experiència i el que aprèn i posteriorment mostrant els seus treballs. De l'observació del desenvolupament de les activitats del Projecte vam fer una reflexió que va permetre adonar-nos dels punts febles del procés realitzat aquest primer curs. Les principals mancances detectades en el primer cicle del Projecte van ser:
0 Comments
Leave a Reply. |
AuthorBeth Fornas Archives
September 2023
Categories |